Ingerine & Milan DUO

Ingerine Dahl

Violinist

ingerinedahl@mac.com

 

 

Ingerine&Milan started playing together in 2010

 

These were some comments about their first project, Absolute Beethoven:

 

Worthy finishing-concert for exciting project.

The outstanding duo with Ingerine Dahl(violin) and Milan Rabrenovic (piano) from the Bjergsted-environment performed Beethovens two last sonatas for piano and violin yesterday.

They have during this last year played all together 9 concerts with all of Beethovens 10 sonatas for piano and violin in venues with good atmosphere and for enthusiastic audiences. The concert yesterday was a worthy end to a project that should give the performers great

acclaim both for the idea and the follow-through.

These sonatas are absolutely equal in terms of piano/violin material and this came across so well in this duos performance, and the characters of each movement was with clear musical intent.

What we witnessed yesterday was not only two promising musicians, but a duo in full bloom.(Stavanger Aftenblad)

 

 

Our projects so far:

 

2015-2016: Absolute Mozart

 

15 Sonatas for violin and piano

 

2014-2015: Absolute Bach

 

Six sonatas for violin and harpsichord(piano)

 

2013-14: French music

 

1:

Debussy: Sonata

Saint-Saens: Introduction et Rondo Capriccioso

Franck: Sonata

 

2:

Saint-Saens: Havannaise

Ysaye: Poeme Elegiaque

Debussy: Clair du lune

Debussy: La fille aux chevaux jeune

Ravel: Sonata

Ysaye: Reve d´enfant

 

2012-13: Absolutt Norsk

 

1:

Egge: Sonate nr. 1

Mortensen: Adagio

Svendsen: Romanse

Grieg: Sonate nr. 1

 

2:

Grieg: Sonate nr. 2

Mortensen: Adagio

Sinding: Suite

Grieg: Sonate nr. 3

 

 

2011-12: Absolutt Schubert

 

1:

Schubert: Sonata D574

Schubert: Rondo

Schubert: Sonatina D385

 

2:

Schubert: Sonatina D384

Schubert: Fantasie (Grand Duo)

Schubert: Sonatina D 408

 

2010-11: Absolutt Beethoven

 

1:

Beethoven: Sonate 1

Beethoven: Sonate 2

Beethoven: Sonate 3

Beethoven: Sonate 4

 

2:

Beethoven: Sonate 5

Beethoven: Sonate 6

Beethoven: Sonate 7

Beethoven: Sonate 8

 

3:

Beethoven: Sonate 9

Beethoven: Sonate 10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Norwegian violinist Ingerine Dahl and serbian pianist Milan Rabrenovic presented a true gift to the people of Belgrade with their interpretation of Beethovens sonatas for piano and violin at their concert yesterday.

(Politika, Beograd)

Absolute Mozart

 

Tre konserter med W.A.Mozart sine sonater for fiolin og klaver (unntatt er "barnesonatene" og

klavesonatene med fiolin obligat)

De 15 sonatene vi presenterer er skrevet i tidsrommet 1778-88 de første er altså skrevet mens han

stadig er i tjeneste i Salzburg, mens resten er skrevet i den kanskje mest spennende delen av hans

korte liv. Med reiser, morens død, søken etter nye tjensestegivere etc.

!

Det har vært en interessant del av forberedelsene til dette prosjektet å lese Mozarts brev fra denne

tidsperioden. Alt fra små kommentarer om hvor langsomme de italienske menuettene var til hans

dyptfølte sorg ved morens plutselige bortgang når de to var alene i Paris gir ideer til klangfarger

og undertoner i de ellers så ofte glatte og bare vakre kammerperlene.

!

Den serbiske pianisten Milan Rabrenovic og jeg har de siste 6 årene fordypt oss i repertoaret for

fiolin og klaver. Vi startet med L.van Beethovens 10 sonater som vi turnerte med regionalt og

internasjonalt. Så fulgte samtlige verk av Franz Schubert, Absolutt Norsk(Grieg, Sinding,

Halvorsen, Egge, Mortensen) Absolutt Fransk (Debussy, Ravel, Franck, Saint-Saens)

Fjorårets prosjekt var Absolute Bach med J.S.Bach sine 6 sonate for fiolin og cembalo.

Tanken bak å innøve og fremføre samtlige av en komponists verk for en besetning er ikke en

øvelse i kvanti som det kanskje kan synes, men en oppriktig interesse for å dykke inn i de ulike

komponisterts musikalske utvikling i et gitt format.

!

Ofte starter man som student med en av de seneste sonatene til for eksempel Beethoven. Jeg

finner det svært interessant at mitt perspektiv på de seneste sonatene er helt annerledes etter å

først ha lært å kjenne og fremført alle de foregående sonatene.

Det er også interessant å se hvor mye som kan kjennes igjen i både Beethoven og Schubert sin

sonater/sonatiner som finnes i Mozart-sonatene. Kanskje bare en takt eller deler av en en

harmonisk utvikling, en uventet melodisk vending eller noe underliggende som man ikke helt kan

sette fingeren på. Men det er der!

 

Medvirkende:

Ingerine Dahl- fiolin (barokkbue)

Milan Rabrenovic- piano